vrijdag 7 december 2012

Werkbeschrijving kabelsjaal



Deze is speciaal voor Annelies, en nee, het is helemaal geen moeilijke sjaal om te maken.

Dit is de allereerste keer dat ik een werkbeschrijving opstel, voor een zelfverzonnen breipatroon. Ik wil mij dus alvast excuseren voor eventuele onduidelijkheden, en indien er een verbetering of toelichting van het patroon nuttig of nodig is, aarzel dan zeker niet om het te laten weten. Ik stel alle feedback zeer zeker op prijs.

Mijn sjaal is gebreid in een acrylgaren, met een breinaald nr. 4, zoals aangegeven was voor dat garen.
Hij kwam uit op 12 cm breedte en 195 cm lengte.
Persoonlijk vind ik een kabelpatroon het mooiste in rechte steken op een averechte achtergrond.
Ik nam kabelstroken van 3 steken breed, met een averechte steek ertussenin. Als achtergrond nam ik telkens 4 averechte steken. Dit komt erop neer dat je voor je totaal aantal steken een veelvoud van 11 neemt, en daar vier bij optelt.
Mijn sjaal bestond uit 59 steken (5 x 11 + 4).

Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een oneven aantal kabels, maar ook dat is persoonlijke smaak.
Zet de steken op, en brei voor je eerste naald telkens 4 steken averecht, 3 steken recht, 1 averecht, 3 steken recht, en herhaal dit patroon. Eindig met 4 steken averecht.
In schemavorm (V= recht, - = averecht) wordt dat:

- - - - V V V - V V V - - - - V V V - V V V - - - - V V V - V V V - - - - V V V - VV V - - - - V V V - V V V - - - -

Brei 10 naalden op deze manier, en dan krijg je al mooie rijtjes.


Nu gaan we de kabels maken. Hiervoor heb je een kabelnaald nodig, of iets wat daarvoor kan dienen, zoals een tandenstoker of een haakpen.Zelf geef ik toch de voorkeur aan een kabelnaald.


Brei 4 averechte steken.


Neem de 4 daaropvolgende steken over op je kabelnaald, dit zijn dan 3 rechte en een averechte steek.


Leg de kabelnaald naar voor of naar achter, al naargelang of je de kabels naar links of naar rechts wil laten draaien. Ik heb ze steeds naar voren gelegd, voor links gedraaide kabels. Als je dat mooier vindt kan je ze ook afwisselend links en rechts laten draaien.


Brei de 3 volgende rechte steken. Neem de averechte steek terug op je linkernaald, en brei deze eerst, voor je de drie rechte steken terug op de linkernaald neemt om te breien.


Brei daarna opnieuw gewoon je 4 averechte steken, en neem opnieuw 3 rechte en 1 averechte steek op je kabelnaald, en herhaal de bovenstaande werkwijze. Nadien ziet je stukje sjaal er dus zo uit. De rijen rechte steken zijn telkens van plaats verwisseld. De eerste naald die je daarna breit kan wel heel strak zitten, maar dat komt allemaal goed na een paar naalden verder breien.


Nu kunnen we terug gewoon rechtdoor breien. Brei 25 naalden, en herhaal opnieuw het hele kabelproces bij naald 26. Brei nu 7 naalden, alvorens je opnieuw dat kabelproces toepast. Ik heb steeds afgewisseld met 25 of 7 naalden tussenin, om een wisselende afstand te houden tussen de draaien in de kabels, maar ook dat is persoonlijke smaak, nietwaar?


Als de sjaal lang genoeg is, kun je afkanten. Eindig het patroon na 25 naalden met een enkele draai, brei nog 10 naalden recht, en kant de steken netjes af.

Ik heb mijn sjaal afgewerkt met franjes, maar ook de afwerking kan ze zelf kiezen.



Dit soort dingen zijn uiteindelijk home made, en absoluut uniek, nietwaar?


Veel breiplezier!

3 opmerkingen:

  1. wauw, ik voel mij zeer vereerd ;); kzal het eens uitproberen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brei je altijd kabels in de lengte?

    kittyvanparys@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor het duidelijke patroon! Mijn dochter is nu al blij met de sjaal in wording!
    Hartelijke groet,
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen