dinsdag 18 december 2012

Tijd voor soep!

Mijn grootmoeder had vroeger altijd soep klaar staan. Echt altijd, zonder overdrijven. En als je bij haar binnenkwam, kreeg je altijd een bord soep aangeboden.

Als ik denk aan soep, denk ik nog vaak terug aan mijn grootmoeder en haar soep. Het is nog altijd mijn ideale comfort food. Je kunt een grote pot maken, en porties invriezen, zodat je altijd snel warme soep kunt klaar hebben, als je weinig tijd hebt, of weinig energie.

En zeg nu zelf, er is toch niets beters om op te warmen als je half bevroren vanuit de kou komt, dan een dampende kom soep. Niets gezelligers ook.


Allemaal goeie redenen om aan de slag te gaan, en er staat vandaag een favoriet op het menu: Maredsous soep.

Vrij eenvoudig om te maken, en toch zijn er maar weinig mensen die er niet dol op zijn. Uiteraard krijg je het recept erbij. Laat gerust weten wat je ervan vind.

Ingrediënten:

- 2 grote uien
- een kuipje maredsous double crème
- 2 kleine blikjes tomatenconcentraat
- 500 g knolselder in blokjes
- 2 liter bouillon (kip of groenten)
- paprikapoeder, peper en zout

Bereiding:

- Laat de fijngehakte ui glazig worden in een beetje boter.
- Neem de pot van het vuur, en voeg de smeerkaas en het tomatenconcentraat toe. Goed roeren.
- Voeg de bouillon toe, zet de pot terug op het vuur, en laat aan de kook komen.
- Doe de knolselder erbij, en laat een half uurtje zachtjes doorkoken.
- Mix de soep en kruid af met peper, zout en paprikapoeder.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten