zondag 4 mei 2014

These are a few of my favourite things ...

Raindrops on roses and whiskers on kittens, bright copper kettles and warm woolen mittens, brown paper packages tied op with strings, these are a few of my favourite things!

Voor wie het nog niet wist, the Sound of music behoort ook tot mijn favourite things, maar dat is bijzaak. Eigenlijk wou ik jullie meer vertellen over mijn andere favourite things.

Zo ben ik dol op mijn home town, Mechelen. Ik vind het zalig om door haar straten te wandelen, een koffietje te gaan drinken bij Sister Bean na een namiddagje shoppen, of om 's avonds door de straten te wandelen, op weg naar de Jazzzolder, om wat muziek en sfeer op te gaan snuiven. Ik vind het heerlijk om er met de fiets door te cruisen, of om een bolletje lavendelijs te snoepen in de schaduw van de Sint-Romboutstoren.
 


Maar Mechelen ademt vooral geschiedenis. En als je door haar straten wandelt, adem je mee. Men is er heel goed geslaagd in het bouwen van moderne dingen, zonder afbreuk te doen aan de monumenten die er al waren. Het glazen Huis van de Mechelaar past perfect naast het oude stadhuis. En dat vind ik gewoon leuk. Zonder meer. Deze week had ik de kans om weer eventjes kort te genieten van Mechelen.


De reden dat ik in Mechelen moest zijn, was minder. Yours truly is vriendelijk door de staat uitgenodigd om een hele dag deel te nemen aan het verkiezingsgebeuren. Alsof ik anders niet wist wat doen. De nodige papieren ophalen in het gerechtsgebouw, leverde mij echter een niet onaangename verrassing op, en mijn stemming sloeg direct om.


Ik was gewoon bijna vergeten hoe mooi die gebouwen zijn. De binnentuin en de ingang laten je eventjes vergeten dat je je in het jaar 2014 bevindt, tot de dame met een charette en huilende baby je voorbijsteekt op weg naar binnen.


Stel je voor dat je elke dag op je werk uit het raam kan kijken, en hiervan genieten. Ik ben er gewoon jaloers op, op de mensen die dat kunnen.

Bon, ik dwaal af. Ik zou het hebben over mijn favoriete dingen. Weet je waar ik nog dol op ben?  Kleurig haakwerk. Het is zo ontspannend, en als ik naar al die kleurtjes kijk, wordt ik gewoon helemaal happy.


De geur van versgemaaid gras. En op een stil momentje om gewoon op een handdoekje in het gras te liggen genieten van het zonnetje.







En op mijn lijstje van favoriete dingen mag natuurlijk koken niet ontbreken. Als het daarbij ook nog gezond is, ben ik dubbel zo gelukkig.

Onlangs was het weer veggiedag, en dit keer gingen we voor een Grieks slaatje met quinoa. Zeker de moeite waard om ook eens te proberen. Mijn proefkonijnen kloegen alleszins niet.

Kook de quinoa gaar volgens de instructies op de verpakking. Laat goed afkoelen, en roer los met een vork.


Hierbij doe je:

- Kerstomaatjes, in vier gesneden

 

- Jonge spinazieblaadjes, grof gesneden of gescheurd, en ijsbergsla, in heel fijne reepjes (maar eigenlijk kun je elke soort sla gebruiken die je graag lust).
- Fetakaas, verkruimeld of in kleine stukjes gesneden.



- Van dit ...


 ... maak je dit


- En uiteraard is een slaatje geen slaatje zonder dressing: neem gelijke delen olijfolie, citroensap, appelazijn, en goed roeren. Goed veel peper en zout, en vlak voor het serveren over het slaatje gieten.

En dan is het uiteraard proeven geblazen.



En als afsluiter, nog één van mijn favourite things. Kapsels. Ik ging vorige zomer naar de kapper, en hoewel ik met een schouderlang krullenkopje binnenging, kwam ik zo buiten. Some people were quite shocked. Maar mijn motto is: ik loop ook niet elke dag met dezelfde schoenen rond, en dat geldt ook voor mijn kapsel!


Maar ik zou mijzelf niet zijn, als ik ook dit weer beu zou worden, en dus ga ik weer sparen. En we zijn toch al wel wat gevorderd, al zeg ik het zelf. 


 Nu zijn er nog heel veel zaken op mijn lijstje van favourite things, die ik nog niet vernoemd heb, maar ik kom zonet tot de conclusie dat ik eigenlijk best veel favourite things heb, en ze allemaal opnoemen, zou eventjes duren.

Wat zijn jullie favourite things?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten