donderdag 29 november 2012

Cake met appel en bessenconfituur

Vandaag zijn we teruggekeerd naar een oude bekende: de map met bakrecepten. We, dat zijn mijn 6 jaar oude nichtje Erin en ik.

Eigenlijk probeer ik het bakken tot een minimum te beperken. Ook al ben ik dol op de geur van cake die uit de oven komt. Maar wat je bakt moet je ook opeten, en cake is nu niet direct gezond, vezelrijk en caloriearm.

Maar vandaag gaat het om een geval van heirkracht, een noodzaak.
We kunnen al deze mooie, rode, blinkende appels toch niet slecht laten worden! Dat zou toch echt zonde zijn. Dus een aantal appels verwerken in een cake, is eigenlijk een goede daad, niet waar?




De cake opeten, daar willen we ons dan ook wel voor opofferen, hoe spijtig we dat dan ook vinden.
Een cake is perfect haalbaar om samen met kinderen te maken, en toch kun je zo trots zijn op jezelf als hij mooi gelukt is.

Dat gevoel wil ik jullie zeker niet ontzeggen, dus geef ik jullie het recept meteen mee. Elke keer dat ik deze cake, of een van zijn varianten maakte, was er wel iets dat beter kon, meer vanille, zachter, een frissere toets. Dit recept is zo gegroeid en veranderd, dat ik de oorspronkelijke cake waarschijnlijk niet meer zou kunnen reproduceren.

Hier is hij dan, de cake met appel en bessenconfituur:

Ingrediƫnten:

- 200 g boter (niet uit de ijskast)
- 200 g suiker
- 10 g vanillesuiker
- 180 g bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- 4 eitjes
- 1 potje witte yoghurt
- 3 Ć  4 appels
- Bessenconfituur (dit was moerbeienconfituur, maar eender welke bessenconfituur is perfect)

Bereiding:

- Verwarm de oven op 200 graden (180 voor hete lucht oven).
- Meng eerst de boter, de suiker en de vanillesuiker.
- Voeg daarna bloem en bakpoeder toe, en opnieuw goed mengen.
- Doe er de eitjes en yoghurt bij, en nog eens goed mengen.
- Bedek de bodem van een springvorm met bakpapier. Giet hier de helft van het cakebeslag in, en strijk goed open.

- Beleg het cakebeslag met dunne schijfjes appel.




- Laat hier en daar bessenconfituur op de appelschijfjes vallen.



- Giet de rest van het deeg erover, en trek er met een vork door. Zo krijg je een beetje een marmereffect, maar dan met fruit ipv chocolade.
- Leg op decoratieve en artistieke wijze schijfjes appel bovenop de cake, en zet in de oven.




En hier is hij dan. Trots dat wij waren op onze cake.




Hij was bijna te mooi om op te eten. Bijna, maar net niet helemaal.




Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten