dinsdag 19 februari 2013

Een GSM hoesje haken? Piece of cake!

Ik vind een kleurig zelfgemaakt GSM-hoesje echt wel tof. Zo tof dat ik er mijzelf al twee cadeau gedaan heb.

Het is eigenlijk begonnen met een nieuwe GSM, waar ik maar geen passend hoesje voor vond. En dus maakte ik er een. Leuke kleurtjes (als het maar kleurtjes zijn, dan ben ik al half content), tikje retro.
En op een dag was het eigenlijk klaar.

Tadaa!!!


Dit is hem. Leuk he? (Allez, ik vind het toch leuk)

Maar ja, op één been kan een mens niet staan he. Dus kwam er een nummer twee. Een beetje flashier, en in mijn lievelingskleur: roze.
 En om eventjes iets anders te doen: deze keer met een velcrosluiting.

Maar, hoe begin je  daar nu aan, aan zo'n schoon GSM hoesje?
Heel simpel: met een draad en haaknaald. Ik neem meestal een iets fijnere naald dan je normaal gezien nodig hebt voor het garen van jouw keuze: op die manier bekom je een dikkere structuur, wat je GSM ook beter beschermt.

Haak een ketting lossen. De lengte daarvan hangt af van het formaat van je GSM. Voor een tamelijk platte GSM, zoals de mijne, haak je je ketting ongeveer zo lang als de onderkant van je GSM.


Als jouw toestel iets dikker is, maak je de ketting iets korter. Keer, en haak een rij vasten in de achterste lussen van je ketting. Haak drie vasten in het uiteinde van de ketting (de eerste losse die je gehaakt hebt.
Ga nu verder aan de andere kant van je opzetketting, en haak een rij vasten in de voorste lussen van de ketting.

Blijf rondom haken, en zet aan de uiteinden steeds meerdere vasten in één steek, tot je lapje zo groot is dat er aan alle kanten net één rij steken zichtbaar is als je je GSM erbovenop zet.


Begin vanaf nu in elke vaste steeds een half stokje te haken, en blijf de hele tijd in een spiraal rondhaken. Het wordt nu vanzelf het GSM-hoesje van je dromen.

Test regelmatig of je hoesje al lang genoeg is, door er gewoon je GSM in te steken.


Als het hoesje lang genoeg is, gaan we er nog een flapje aanzetten. Ik heb bij het laatste hoesje voor mijn flapje opnieuw vasten genomen in plaats van halve stokjes, om een structuurverschil te bekomen, maar daar doet ge uiteraard uw goesting mee.

Het belangrijkste is, dat we nu heen en weer gaan beginnen haken, in plaats van in een spiraal eindeloos rond te haken.

Als je aan de zijkant van het zakje gekomen bent, maak dan het benodigde aantal keerlossen voor de steek van uw keuze, keer en begin heen en weer te haken. Telkens je bij de zijkant komt, keer je om en haak je in de andere richting.

Je kunt een afgerond of een recht flapje maken. Voor een recht flapje hecht je af als het flapje lang genoeg is naar uw smaak. Voor een rond flapje moet je na enkele rijen heen en weer haken geleidelijk aan beginnen minderen.

Als je vasten aan het haken bent is er een heel makkelijke manier om te minderen. Maak gewoon geen keerlosse aan het einde van de toer, en keer direct na de laatste vaste steek. Nadeel hierbij is dat het ronde flapje niet perfect symmetrisch rond gaat zijn. Voordeel is dat het ongelooflijk gemakkelijk is.

Als je niet in vasten aan het haken bent, of je wil gewoon wel een mooi symmetrisch flapje, dan kun je twee steken samen haken.

Hiervoor kan ik zeker de instructiefilmpjes van Drops design aanraden. Hun instructiefilmpjes zijn heel duidelijk, en ik ben er zeker van dat ik dat niet beter kan uitgelegd krijgen met fotootjes. Het wordt voorgedaan in vasten, maar het principe is net hetzelfde als je stokjes haakt. Laat 2 lussen op de naald, begin aan een nieuwe steek, en haal dan alles in één keer door.

Dus, als het flapje geslaagd is, hecht je af, en dan beginnen we aan het afwerken van de rand.

Ik neem hiervoor liefst een contrasterende kleur, maar je kan evengoed dezelfde kleur nemen als je dat mooier vindt. Maar, in mijn bescheiden mening zijn twee kleuren altijd beter dan één.

Begin waar de bovenrand van het hoesje overgaat in het flapje, daar valt de overgang het minste op. Steek de naald onder een vaste, en haal een lusje van je nieuwe draad door.



Ik vind het uiteinde het mooiste weggewerkt als je het vasthoudt bovenop de steken waar je in gaat haken. Op die manier verdwijnt het uiteinde als vanzelf in je haakwerkje, en moet je dus niet achteraf met een maasnaald dat eindje gaan zitten instoppen. Instoppen is sowieso mijn minst favoriete klusje.
Maar ik ben een klein beetje aan het afdwalen. We waren de randjes van ons GSM hoesje aan het afwerken.

Haak helemaal rondom tot je bij je beginpunt aankomt. Zet je draad vast met een halve vaste, hecht af, en nu heb je wel een uiteindje om in te stoppen.


Als je graag met een knopsluiting wilt werken, zoals bij mijn retrohoesje, heb je twee opties.

Optie 1: Je kunt een knoopsgat haken in het flapje. Maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van (ik vind het dus te moeilijk). Als ik een knoopsgat kan vermijden zal ik dat altijd doen.

Optie 2: Zet een lusje aan je flapje, dat dan dienst doet als plaatsvervangend knoopsgat. Dit is wat ik ook gedaan heb. Als je je contrastrand aan het haken bent, pauzeer je even in het midden van je flapje. Haak van daaruit een ketting lossen, en maak met die lossen een lus die groot genoeg is voor de knop die je wil gebruiken. om je lus af te sluiten haak je terug vasten in de ketting lossen die je zonet gemaakt hebt.
Haak vasten in de losse steken tot je terug bij de rand van je flapje beland bent. Ga nu gewoon verder met het haken van je rand.

Zo. Ik hoop dat het op zijn minst een klein beetje duidelijk is, maar als dat niet het geval is, hou u dan vooral niet in, maar laat het mij weten, zodat ik daar iets aan kan trachten te veranderen.



En vooral: Veek haakplezier !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten